Panama – informacje praktyczne

Informacje praktyczne

• Stolica: Panama
  • Język urzędowy: hiszpański
  • Waluta: balboa, dolar (1 balboa = 1 dolar)
  • Numer alarmowy: 911
  • Ruch: prawostronny
  • Płatność: raczej gotówką, ale w dużych supermarketach nie ma problemu z płaceniem kartą
  • Wjazd do kraju: potrzebny jest paszport z okresem ważności na co najmniej sześć miesięcy. Turyści dostają zwykle pozwolenie na 90 dni pobytu. Wiza nie jest wymagana. Przy wjeździe należy mieć bilet wylotu z kraju.
  • Wifi: w miastach najłatwiej złapać wifi np. w restauracjach. Sprawdzoną opcją są McDonaldy 😉
  • Karta sim: polecamy kartę z Claro. Za 7 dni nielimitowanego internetu zapłaciliśmy 5.70 dolara. Internet złapiecie praktycznie wszędzie w Panamie.
  • Przydatne aplikacje na telefon: Google Maps (najlepsza w miastach), Maps.me (dobre mapy offline), Airbnb, Booking.com, Hostelworld,  CouchSurfing, Google Translate

Ceny

Przykładowe ceny atrakcji

Główne atrakcje Panamy to natura – góry czy plaże, więc Twój portfel odetchnie z ulgą 😉 Płaci się głównie za dojazdy do atrakcji.

Atrakcje Cena w dolarach
Metropolitan Park, Panama City 4
Śluza Miraflores na Kanale Panamskim10
Szlak La India Dormida, el Valle de Anton 3
Wodospady Tres Cascadas, Hidden Waterfall, okolice Boquete8

Orientacyjne ceny podstawowych produktów spożywczych.

Jedzenie Cena w dolarach

Autobusy między miastami (średnia za 10 km trasy)0,55
Wynajem samochodu doba 30 – 50
Litr paliwa  0,9

W większości miejsc nadal nie ma możliwości płacenia kartą, więc warto zawsze mieć ze sobą gotówkę.  Wypłata z bankomatu z nie – panamskiej karty wiąże się z opłatą w wysokości 5,25 $ (to jest opłata banków panamskich, do tego dochodzi ewentualna opłata Twojego banku).

Transport

Mamy tu dwie główne opcje: transport publiczny, albo wynajęty samochód.

My polecamy opcję busów. Poruszanie się busami w Panamie jest bardzo łatwe. Jest jedna główna droga, która biegnie prawie przez całe państwo i z której wykręcają mniejsze drogi (do atrakcji, czy miejscowości).

Dodatkowo w busach pracownicy ułatwiają sprawę. Mówisz im gdzie chcesz dojechać i sami pilnują żebyś wysiadł w dobrym miejscu. Dzięki nim zaoszczędziliśmy dużo kilometrów z plecakami na piechotę 😁

Już nie mówiąc o tym, że przejazd busami to dobry zastrzyk adrenaliny. Panamscy kierowcy nie wiedzą co to limity prędkości 😅

Panama oferuje również wiele wypożyczalni samochodów. Wymarzoną furkę możesz odszukać np. tutaj.

Dla miłośników autostopa – w Panamie działa bardzo dobrze. Łapaliśmy okazje kilka razy i czekaliśmy średnio po 5 min.

* Jadąc w dłuższe trasy autobusami przygotuj sobie bluzę. Panamczycy uwielbiają podkręcić klimatyzację na fula.

Pogoda

W Panamie mamy dwie pory: suchą i deszczową. Sucha trwa w miesiącach grudzień – kwiecień, a deszczowa kwiecień – grudzień.

My zwiedzaliśmy w październiku. Byliśmy bardzo ciekawi jak wyglada pora deszczowa w Ameryce Centralnej.

W sumie pozytywnie się zaskoczyliśmy 😊 wcale tak dużo nie padało. Fakt, że przez większość czasu było pochmurnie, ale nam to odpowiadało, bo było odrobinę chłodniej 😉

Od strony Oceanu Spokojnego można było bez problemu zwiedzać. Ogólnie popadywało nam raz dziennie, o około 12 – 13.

30 min i po deszczu. Można było jechać  dalej.

Przy wybrzeżu Karaibskim deszcz pojawiał się częściej, ale i tak bez problemu złapaliśmy 2 dni na plaży ze słońcem. Najmocniej padało nocami.

Jedzenie

Cena za kupienie gotowego obiadu w Panamie zaczyna się od 5$ (raz w getcie w Panama City udało nam się dostać za 4$ 😅). Za tą kwotę dostaniesz porządny i smaczny posiłek.

Przy gotowaniu samemu za 4$ kupicie wszystkie składniki na obiad dla 2-3 osób (np. makaron, sos pomidorowy, warzywa)

(Mówimy tu o opcjach niskobudżetowych. Wiadomo, że równie dobrze można wydać na to samo 15 czy 20$ 😉)

Trochę baliśmy się cen w Panamie, przez to że mają tu dolara, ale ceny w sklepach nie przerażały – produkty są mniej więcej w podobnych cenach jak w Polsce. Nabiał był droższy.

Nie znajdziemy tu niestety mercado, które są tak popularne np. w Meksyku. Zostają nam, więc jedynie zakupy w supermarketach i małych sklepikach.

*Panama to też pierwszy kraj Ameryki Latynoskiej, gdzie widzieliśmy tyle McDonaldów 🙈 widać wpływy USA, ale przynajmniej wifi się łatwo łapało 😉

** Woda w większości miejsc w Panamie jest zdatna do picia. My korzystaliśmy z tego cały czas i nie mieliśmy żadnych problemów żołądkowych. Wyjątkiem jest Bocas del Toro – tam woda jest nie zdatna do picia.

Noclegi

W mieście Panama złapaliśmy jeszcze kilku Couchsurferów, ale po za miastem nie działało to już tak dobrze.

Spaliśmy głównie w hostelach i na kempingach.

Koszt za kemping – ok 5$/ os

Koszt za hostel – ok 6 – 12$/ os

Ludzie

O tym pisaliśmy już wcześniej – Panamczycy są najlepszymi ludźmi, których spotkaliśmy podczas naszych dotychczasowych podróży.

Pomagali nam jakieś 47363727 razy 😉

Zero koloryzowania.

Bezpieczeństwo – w naszym odczuciu było bardzo bezpiecznie. Oczywiście zdążają się rabunki czy kradzieże, ale wystarczy trochę pomyśleć i uważać żeby uniknąć tego typu sytuacji.

Ciekawostka

Gdzie nie weszliśmy do sklepów to wszędzie sprzedawcami byli Chińczycy (serio, 100% przypadków)

Dopiero pod koniec pobytu w Panamie dowiedzieliśmy się, że wynika to z tego, że wielu Chińczyków pracowało przy budowie Kanału Panamskiego. Potem już tu zostali, a ich potomstwo pozakładało sobie sklepy spożywcze 🤷‍♀️

Co nieco o Panamie

– Panama City jest jedyną stolicą na świecie, która ma las deszczowy w granicach swojego miasta.

– Kanał Panamski został zbudowany w latach 1904-1914 przez Inżynierów Korpusu Armii Amerykańskiej.

– Śluzy na Kanale Panamskim odpowiedzialne są za podnoszenie statków do poziomu sztucznego jeziora Gatun, które znajduje się na wysokości 26 m n.p.m. Kolejne śluzy służą opuszczeniu statków ponownie do poziomu morza.

– Od 1999 r Kanał Panamski należy tylko do Panamy. Wcześniej, przez wiele lat znajdował się on pod wspólną administracją amerykańsko-panamską.

–  W 1821 r Panama uzyskała niepodległość od Hiszpanii i dołączyła się do Kolumbii.

– Następnie przez 82 lata walczyła o niezależność od Kolumbii, więc Panama obchodzi 2 dni niepodległości.

Mamy nadzieję, że tymi informacjami ułatwimy Ci podróż po Panamie.

W następnym wpisie napiszemy co nieco o atrakcjach tego kraju i podamy sprawdzone przez nas noclegi :).